Staverse Jol

Staverse jollen zijn kleine vissersschepen die oorspronkelijk werden gebruikt op de Zuiderzee. Ze werden vanaf 1860 ontwikkeld door scheepsbouwer Roosjen in Stavoren, specifiek voor de lokale aalvisserij. Tussen 1860 en 1880 werden er slechts 8 jollen gebouwd, maar vanaf 1883 werden ze met succes ingezet voor de vangst van haring en ansjovis. In de daaropvolgende dertig jaar verschenen er meer dan 200 vissersjollen in het noordelijke deel van de Zuiderzee.

Vanaf 1896 begonnen de gebroeders Wildschut in Gaastmeer ook met de bouw van deze vissersjollen. Ze hadden hun vaste klanten verloren voor het onderhoud van palingaken en 'ielbûsen'. De gebroeders Wildschut begonnen succesvol met het bouwen van houten vissersjollen en schakelden in 1904 over op ijzeren jollen. Na de Eerste Wereldoorlog werden er geen nieuwe vissersjollen meer gebouwd.

In 1918 verkocht Ids Strikwerda zijn werf in Stavoren, terwijl in Gaastmeer twee van de gebroeders Wildschut emigreerden. De derde broer, Jetze, kocht in 1924 de werf en schakelde samen met zijn zoon Lourens over op de bouw van jachten. Ze bouwden niet alleen BM-ers, maar ook veel jachtjollen, dat wil zeggen Staverse jollen met een kajuitje voor pleziervaart.

Interessant genoeg kregen deze schepen pas later de naam 'Staverse jol'. Roosjen en Strikwerda adverteerden (tot 1917) met de bouw van "Stavorensche sloepen en visschersjollen". Met deze laatste scheepjes werden de huidige Staverse jollen bedoeld.

De vorm van de jol werd ontwikkeld door Roosjen in overleg met de gebruikers, de vissers in Stavoren, Molkwerum en Laaksum. Zij wilden geen gewone sloep zoals Roosjen gewend was om te bouwen in zijn werf in Hindeloopen, maar een stevig zeilschip dat optimaal geschikt was voor gebruik langs de kust. De jol had volledig gladde boorden, zodat de netten zonder risico op beschadiging konden worden binnengehaald, zonder uitstekende delen of berghouten. Bovendien bogen de boorden naar binnen, vergelijkbaar met het boeisel van platbodems, waardoor het werken met de netten gemakkelijker werd.

De jol heeft een ondiepe kiel die doorloopt over de gehele lengte van het schip. Dit zorgt ervoor dat het schip stabiel op het roer ligt, weinig diepgang heeft en eenvoudig op het droge getrokken kan worden. Achteraf gezien kunnen we concluderen dat de ontwikkeling van de Staverse jol door Roosjen een buitengewoon innovatief project was. De karakteristieke kenmerken van de jol, zoals de volledig gladde boorden, naar binnen gebogen boorden en de lange kiel, kwamen destijds in geen enkel ander regionaal bekend vaartuig voor.

DOEVE Makelaars en Taxateurs is de jachtmakelaar voor Staverse Jollen. Voor nadere informatie over de verkoop van uw Staverse Jol of als u een Staverse Jol wenst aan te kopen verzoeken wij u contact met ons op te nemen.

Jachten en Schepen in de verkoop, verkocht of uit de verkoop