Skip to main content

Opgeboeide Bol of Bolle met boord

  • voorzien van een zeer laag boeisel over de hele lengte van het schip
  • boeisels verbreden zich bij kop en kont
  • op het boeisel veelal een houten zetboord (settelboord)
  • ter hoogte van de roef een hekje op het boeisel
  • berghout van plat-halfrond profiel op dekhoogte

Kenmerken Opgeboeide Bol of Bolle met boord

De Opgeboeide Bol is een sierlijk schip om te zien. Goed in de verf is het een lust voor het oog. Het onderwaterschip was zwart geteerd. Het boeisel, de kop en de kont waren meestal havannabruin, terwijl berghout en potdeksel zwart waren geverfd. Op het boeisel stond een blank gelakt grenen zetboord met waterschering en ojief. Op het gedeelte van het zetboord voor de wanten, terzijde van het voordek stonden de naam van het schip, de plaats van herkomst, de naam van de schipper en het nummer van de teboekstelling; en dan was er ook nog ruimte voor het bouwjaar en de tonnage. Op het voordek kreeg de waterton een plaatsje naast de mastkoker.

De wangen van de geklonken mastkoker werden opgevuld met blankgelakt eiken waarop een paar klampen waren aangebracht. Voor op het dek stond de lier. Deze was uitgevoerd met een staaldraadtrommel en werd gebruikt om het schip over ‘stroombulten’ te trekken; een stroombult ontstaat op ongeveer 50 tot 100 meter aan de lage zijde van de sluis. Door het spuien wordt er modder los gewoeld, dat verderop weer bezinkt en zo de stroombult vormt.

Bij de uitrusting van het schip hoorde dan ook een katanker. Dit anker, met daarop de trekdraad, werd in de wal geduwd en door nu de draad in te hieuwen trok men het schip vooruit en over de bult. Deze methode werd ook gebruikt om geladen een te ondiepe wijk uit te komen. Omdat hierdoor de wallekanten werden kapotgetrokken, waren de boeren hiermee echter niet zo gelukkig, zodat meestal de truc met de wipkar werd toegepast.

Het schip was ook voorzien van een stokanker. Dit werd met behulp van de anker davit op dek gelegd. De mast werd met de lier omhooggehaald, maar met behulp van het contragewicht (wegerij).

Bekijk het actuele aanbod ex-beroepsschepen

Contact

  • Doeve Makelaars en Taxateurs
  • Jachten en Schepen vof
  • Tel. int. +31 (0)10 – 248 98 30
  • Mobiel. int. +31 (0)6 53 20 20 84
  • E-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

COM_DMA_COPYRIGHT

logo european maritimelogo nbms     logo hiswalogo vrt