Skip to main content

Binnenvaartcertificaten: UBC, CvO en CBB uitgelegd

Alles over Binnenvaartcertificaten: UBC, CvO en CBB uitgelegd

Wat is een binnenvaartcertificaat?

Een binnenvaartcertificaat is een officieel document dat verklaart dat een schip technisch veilig is en voldoet aan alle wettelijke eisen om op binnenwateren te mogen varen. Net zoals een auto een APK-keuring moet hebben, moet een schip dat vaart op rivieren, kanalen of andere binnenwateren ook gekeurd zijn. Afhankelijk van het soort schip, de grootte, het gebruik (beroepsmatig of recreatief) en het vaargebied, zijn er verschillende regels waaraan moet worden voldaan.

De drie bekende certificaten zijn:

  • UBC: Unie Binnenschip Certificaat (de huidige ES-TRIN standaard binnen de EU)

  • CvO: Certificaat van Onderzoek (oude regeling voor de Rijnvaart, ROSR)

  • CBB: Communautair Binnenvaartcertificaat (oude regeling voor andere EU-wateren dan de Rijn)

Sinds 2020 wordt alleen nog het UBC afgegeven. CvO en CBB worden nog erkend tot de datum waarop ze verlopen, maar worden daarna niet meer verlengd. Dan is een herkeuring nodig volgens de UBC-normen.

Voor wie is een certificaat verplicht?

Een binnenvaartcertificaat is verplicht voor:

Beroepsvaart:

  • Vrachtschepen
  • Tankers
  • Duwboten en sleepboten
  • Passagiersschepen die meer dan 12 personen vervoeren
  • Pontons, werkschepen en andere drijvende werktuigen in beroepsmatig gebruik

Pleziervaart:

  • Pleziervaartuigen van 20 meter of langer, of
  • Pleziervaartuigen met een waterverplaatsing van 100 m³ of meer (denk aan grotere jachten of omgebouwde vrachtschepen)

Voor kleinere plezierboten en sloepen geldt dit niet, tenzij ze aan bovenstaande criteria voldoen.

Wat is het Unie Binnenschip Certificaat (UBC)?

Het UBC is het certificaat dat sinds 2020 wordt afgegeven voor alle binnenvaartschepen die gekeurd moeten worden. Het is ingevoerd op basis van een Europese richtlijn en stelt uniforme technische eisen voor schepen in de hele EU. De technische eisen zijn vastgelegd in het ES-TRIN-document (Europese Standaard voor Technische Voorschriften voor Binnenvaartschepen).

Geldigheid:

  • Tot maximaal 7 jaar (in Nederland, andere landen hanteren andere maximale geldigheid)
  • Herkeuring kan eerder nodig zijn bij schade, verbouwing of wijziging van het gebruik

Wat wordt gecontroleerd?

  • Constructie en stabiliteit van het schip
  • Veiligheidsvoorzieningen zoals reddingsmiddelen en brandblusapparatuur
  • Navigatie- en communicatieapparatuur
  • Inrichting van verblijven en machinekamers
  • Emissienormen en milieuaspecten

Wat is een Certificaat van Onderzoek (CvO)?

Het CvO was tot 2008 het gangbare certificaat in Nederland en andere Rijnlanden. Dit certificaat gaf aan dat een schip aan de technische eisen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) voldeed. Schepen met een CvO mogen nog steeds varen, mits het certificaat nog geldig is. Zodra het CvO verloopt, dient het schip gekeurd te worden volgens de UBC-normen.

Let op: het CvO blijft geldig tot de verloopdatum, maar kan daarna niet meer worden vernieuwd. In de praktijk betekent dit dat elk schip uiteindelijk een UBC zal moeten hebben.

Wat is een Communautair Binnenvaartcertificaat (CBB)?

Het CBB was van toepassing op schepen die voornamelijk niet op de Rijn voeren, bijvoorbeeld op de Nederlandse, Belgische, Duitse of Franse binnenwateren. Ook het CBB wordt niet langer afgegeven. Bestaande certificaten blijven geldig tot de verloopdatum. Net als bij het CvO wordt na het verstrijken van de geldigheid het schip gekeurd onder het UBC-regime.

Wat zijn vaarzones en wat betekenen ze?

Een schip wordt niet alleen gekeurd op technische staat, maar ook op basis van waar het mag varen. Daarom wordt op het certificaat vermeld voor welke vaarzone(s) het schip goedgekeurd is.

Overzicht van vaarzones:

  • Zone 1: Grote open wateren met zee-invloeden (zoals benedenlopen van grote rivieren in Oost-Europa). Nederland geeft hiervoor géén certificaten af.
  • Zone R: De Rijn. Dit is een aparte, zware vaarzone met extra eisen. Schepen die op de Rijn willen varen, moeten expliciet voor zone R gecertificeerd zijn.
  • Zone 2 (NL): Grote binnenwateren in Nederland zoals de Waddenzee, IJsselmeer, Westerschelde, en Eemsmonding.
  • Zone 3: Grotere kanalen en rivieren zoals het Amsterdam-Rijnkanaal of de Maas.
  • Zone 4: Kleinere wateren, rustige binnenvaart, regionale kanalen en meren.

In Nederland worden certificaten alleen afgegeven voor Zone 2 Nederland, Zone 3 en Zone 4.

Voor de zeilende chartervaart wordt vaak een nationaal geldig UBC afgegeven dus als er door iemand een charterschip wordt aangeschaft die er internationaal mee wil gaan varen dan zal daar extra op moeten worden gelet.

Beperkt vaargebied:

Soms wordt een schip alleen goedgekeurd voor een specifiek vaargebied, bijvoorbeeld "alleen de regio Friesland" of "Rondom Amsterdam". Dit heet een beperkt vaargebied en wordt expliciet vermeld op het certificaat.

Wat is het verschil tussen UBC, CvO en CBB?

Kenmerk

UBC (huidig)

CvO (oud)

CBB (oud)

Status

Actueel certificaat

Verloopt; niet vernieuwbaar

Verloopt; niet vernieuwbaar

Toepassingsgebied

Heel EU, eventueel

incl. Rijn (met R-aantekening)

Rijnvaart

EU-binnenwateren, eventueel

incl. Rijn (met R-aantekening)

Technische normen

ES-TRIN

ROSR

Richtlijn 82/714/EEG

Vervangt

Vervangt CvO en CBB

Wordt vervangen door UBC

Wordt vervangen door UBC

Waarom is dit belangrijk bij verkoop of aankoop?

Bij de koop of verkoop van een schip is het essentieel te weten:

  • Of het schip een geldig certificaat heeft
  • Tot wanneer dit certificaat geldig is
  • Voor welke zone(s) het schip goedgekeurd is
  • Of een herkeuring op korte termijn nodig is

Een schip zonder geldig certificaat:

  • Mag niet varen
  • Kan moeilijk verzekerd worden
  • Is vaak minder waard op de markt
  • (opnieuw) certificeren is zeer kostbaar en ook vaak niet financieel haalbaar of verantwoord omdat de vroeger geldende overgangsbepalingen niet meer gelden

Bij Doeve Makelaars kijken we daarom bij elk schip dat we verkopen of taxeren altijd naar de certificeringsstatus.

Doeve Makelaars helpt u verder

Wilt u weten welk certificaat van toepassing is op uw schip? Of zoekt u een schip met een geldig UBC voor een specifiek vaargebied?

Wij helpen u met:

  • Controle van certificeringsstatus
  • Begeleiding bij herkeuring
  • Aankoopadvies en -begeleiding
  • Taxaties volgens markt- én keuringswaarde

📞 Neem gerust contact met ons op voor advies op maat. Wij kennen de praktijk én de regelgeving.

Recent bekeken

Nog geen schepen bekeken.

Contact

  • Doeve Makelaars en Taxateurs
  • Jachten en Schepen vof
  • Tel. int. +31 (0)10 – 248 98 30
  • Mobiel int. +31 (0)6 53 20 20 84
  • E-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

COM_DMA_COPYRIGHT

logo european maritimelogo nbms     logo hiswalogo vrt